Scandic Hotels Group - en flopp
Scandic Hotels Group (SHOT) en av de få IPO flopps!
Jag hade köpt en massa Dometic, Camurus och Attendo vid IPOn och fått stora kursutvecklingar för att sedan sälja av på börsintroduktionsdagen och tjäna en rejäl slant. Scandic var en annan historia. Jag köpte på en post i denna aktien i förhoppningen att samma resultat skulle utspela sig som vid de tidigare IPOn men så var inte fallet. Introduktionskursen blev 67kr som var vid den nedre delen av intervallet. Detta kunde redan ge en indikation att trycket på SHOT inte var så stor. Vid första handelsminuterna i Scandic var priset redan under introduktionspriset och gick aldrigt över den. I dagens läge ligger aktien på 60,75kr, 9,3% under introduktionspriset.
Scandic är den största hotellkedjan i Norden, med 224(varav 217 i Norden) hotell i 7 länder(Norden + Belgien, Tyskland och Polen). Detta ger dem 42 000 hotellrum. Intäkterna fördelas 70% från affärsresenärer och 30 % privatresenärer. Norden är då Scandics viktigaste marknad med Norge och Sverige som utgör 74% av deras potfoljo. Dessa två länder bedöms också ha en snabbare växande GDP än hela Europa som är en intäktsdrivare för Scandic. Andra intäktsdrivare är populationstillväxt och en förbättrande sentiment mot företagsresor. Tourism industrin inom Norden har också uppvisat en god tillväxt, 5,9% som ligger ovanför världens tourism tillväxttakten, 4,3%.
Det var väldigt svårt att hitta finansiell information från Scandic utanför deras prospectus. De använder 3 hotell relaterade analysmetoder; average room rate (ARR), occupancy (OCC) & revenue per available room (RevPAR). På de nordiska marknader uppvisar Scandic en växande ARR, OCC och RevPAR, dock på några marknader har RevPAR sjunkit väldigt lite. I Sverige och Norge är Nordic Choice Scandics största konkurrent och ligger nästan lika storleksmässigt dock har Scandic inom Norden en 27% marknadsandel inom hotellkedjorna som är med stor marginal den största operatören i Norden.
Några fördelar med Scandic. Den första fördelen med att vara störst är att Scandic är den första namnet som kommer upp då man tänker hotell i Sverige. Deras varumärkespenetration är då väldigt högt. Samtidigt har hotellmarknaden rört sig mot digitaliseringen och detta kommer att öka kundvärdet inom "hospitalities". De har också funderat på en geografisk expansion inom Tyskland som är en väldigt stor hotellmarknad inom Europa. Hotellen hålls genom franchising som minskar risken som Scandic själva tar.
Några nackdelar med Scandic: Den stora marknadsandelen som Scandic redan har kan också vara en nackdel i att de har svårt att expandera inom den nordiska marknaden framöver. Norge går genom en tuffare ekonomisk period som påverkar Scandics omsättning.
Finansiella mål: Scandics finansiella mål i en medellång-lång sikt är en 5% organisk tillväxt, en EBITDA-marginal på minst 11% över ett verksamhetsår och att net debt ej överstiger 2-3X EBITDA.
Scandics omsättningstillväxt ligger på 17% jämfört med föregående år medan EBITDA marginalen har förbättrats men ändå inte ligger över 11%.(2014 9 mån. EBITDA-marg = 7,5%; 2015 9 mån. EBITDA-marg. = 9,3%. De har dock haft negativa resultat senaste åren och har 2015 börjat få positiva resultat.
På en värdering på 60,75kr får jag fram en p/s tal på 0,56 för 2015 12 månader rullande. Detta är relativt lågt och Q4 verkar vara störst omsättningsmässigt. Dock är den bristande EBITDA-marginalen en orosmoln samt de senaste dåden i Europa som kommer troligtvis försämra tourism marknaden. En intressant utveckling som skulle göra aktien lite mer intressant är expansionen i Tyskland samt digitaliseringen inom hotell-kedjan.
Jag hade köpt en massa Dometic, Camurus och Attendo vid IPOn och fått stora kursutvecklingar för att sedan sälja av på börsintroduktionsdagen och tjäna en rejäl slant. Scandic var en annan historia. Jag köpte på en post i denna aktien i förhoppningen att samma resultat skulle utspela sig som vid de tidigare IPOn men så var inte fallet. Introduktionskursen blev 67kr som var vid den nedre delen av intervallet. Detta kunde redan ge en indikation att trycket på SHOT inte var så stor. Vid första handelsminuterna i Scandic var priset redan under introduktionspriset och gick aldrigt över den. I dagens läge ligger aktien på 60,75kr, 9,3% under introduktionspriset.
Scandic är den största hotellkedjan i Norden, med 224(varav 217 i Norden) hotell i 7 länder(Norden + Belgien, Tyskland och Polen). Detta ger dem 42 000 hotellrum. Intäkterna fördelas 70% från affärsresenärer och 30 % privatresenärer. Norden är då Scandics viktigaste marknad med Norge och Sverige som utgör 74% av deras potfoljo. Dessa två länder bedöms också ha en snabbare växande GDP än hela Europa som är en intäktsdrivare för Scandic. Andra intäktsdrivare är populationstillväxt och en förbättrande sentiment mot företagsresor. Tourism industrin inom Norden har också uppvisat en god tillväxt, 5,9% som ligger ovanför världens tourism tillväxttakten, 4,3%.
Det var väldigt svårt att hitta finansiell information från Scandic utanför deras prospectus. De använder 3 hotell relaterade analysmetoder; average room rate (ARR), occupancy (OCC) & revenue per available room (RevPAR). På de nordiska marknader uppvisar Scandic en växande ARR, OCC och RevPAR, dock på några marknader har RevPAR sjunkit väldigt lite. I Sverige och Norge är Nordic Choice Scandics största konkurrent och ligger nästan lika storleksmässigt dock har Scandic inom Norden en 27% marknadsandel inom hotellkedjorna som är med stor marginal den största operatören i Norden.
Några fördelar med Scandic. Den första fördelen med att vara störst är att Scandic är den första namnet som kommer upp då man tänker hotell i Sverige. Deras varumärkespenetration är då väldigt högt. Samtidigt har hotellmarknaden rört sig mot digitaliseringen och detta kommer att öka kundvärdet inom "hospitalities". De har också funderat på en geografisk expansion inom Tyskland som är en väldigt stor hotellmarknad inom Europa. Hotellen hålls genom franchising som minskar risken som Scandic själva tar.
Några nackdelar med Scandic: Den stora marknadsandelen som Scandic redan har kan också vara en nackdel i att de har svårt att expandera inom den nordiska marknaden framöver. Norge går genom en tuffare ekonomisk period som påverkar Scandics omsättning.
Finansiella mål: Scandics finansiella mål i en medellång-lång sikt är en 5% organisk tillväxt, en EBITDA-marginal på minst 11% över ett verksamhetsår och att net debt ej överstiger 2-3X EBITDA.
Scandics omsättningstillväxt ligger på 17% jämfört med föregående år medan EBITDA marginalen har förbättrats men ändå inte ligger över 11%.(2014 9 mån. EBITDA-marg = 7,5%; 2015 9 mån. EBITDA-marg. = 9,3%. De har dock haft negativa resultat senaste åren och har 2015 börjat få positiva resultat.
På en värdering på 60,75kr får jag fram en p/s tal på 0,56 för 2015 12 månader rullande. Detta är relativt lågt och Q4 verkar vara störst omsättningsmässigt. Dock är den bristande EBITDA-marginalen en orosmoln samt de senaste dåden i Europa som kommer troligtvis försämra tourism marknaden. En intressant utveckling som skulle göra aktien lite mer intressant är expansionen i Tyskland samt digitaliseringen inom hotell-kedjan.
Comments
Post a Comment